فارسی / English

گفتگو با مدیر سیستم‌ها و برنامه‌ریزی شرکت توسعه آهن و فولاد گل‌گهر

گفتگو با مدیر سیستم‌ها و برنامه‌ریزی شرکت توسعه آهن و فولاد گل‌گهر

roosta

به دنبال رویکرد یکپارچه سیستمی هستیم

به گزارش  روابط عمومی و امور بین الملل شرکت توسعه آهن وفولاد گل گهر ،چندی پیش در روزهای 4 و 5 دی‌ماه همایش «راهبری سیستم‌های مدیریتی» توسط شرکت توسعه آهن و فولاد گل‌گهر» با حضور مدیران ارشد شرکت توسعه‌آهن و فولاد برگزار شد. در این همایش که به ابتکار مدیریت سیستم‌ها و برنامه‌ریزی شرکت توسعه آهن و فولاد با محوریت تبیین نقشه راه پنج ساله سیستم‌های مدیریتی این شرکت برگزار شد، اهدافی چون آشنایی با موضوعات و پروژه‌های کلیدی آن، از جمله پیاده‌سازی یکپارچه سیستم‌های مدیریتی با رویکرد توسعه پایدار، مدیریت ریسک سازمانی، مدیریت انرژی، مدیریت ارتباط با مشتریان، استراتژی‌های منابع انسانی، توسعه نشاط سازمانی، معماری سازمانی بر اساس فناوری اطلاعات و مدیریت لجستیک با حضور تنی چند از اساتید دنبال گردید.

به منظور آگاهی بیشتر از جزییات برگزاری این همایش علمی با مهندس مصطفی روستا مدیر سیستم‌ها و برنامه‌ریزی شرکت توسعه آهن و فولاد گل‌گهر گفتگو کردیم.

 آقای مهندس، راجع به همایش« راهبری سیستم‌های مدیریتی»که هفته گذشته برگزار گردید، توضیح بیشتری می‌دهید؟

بله این همایش یک همایش درون سازمانی بود جهت معرفی نقشه‌راه 5 ساله سیستم‌های مدیریتی شرکت که در واحد سیستم‌ها و برنامه‌ریزی تهیه شد برگزار گردید. هیأت مدیره، مدیرعامل، معاونین، مدیران و رؤسای شرکت در این همایش حضور داشتند. هدف ما آشنایی بیشتر مدیران ارشد سازمان با مفاهیم تفکر سیستمی و پروژه‌های سیستمی تدوین شده در این نقشه راه بود. همچنین همگرایی و تبادل اطلاعات جهت اجرای هرچه بهتر پروژه‌ها در پنج سال آینده.

 به تفکر سیستمی اشاره کردید. ممکن است در این مورد بیشتر توضیح بدهید که تفکر سیستمی چیست و کاربرد آن در صنعت به چه شکل می‌باشد؟ 

معمولاً جامعه و سازمان‌های آن می‌کوشند تا مسائل بحرانی خود را به کمک راه‌های گذشته برطرف کنند، اما این‌گونه مسائل را دشوارتر می‌کنند. مثلاً برای حل مسأله ترافیک هر روز خیابان‌ها و بزرگراه‌های بیشتری می‌سازیم در عین حال با افزایش روزافزون ترافیک و آلودگی هوا مواجه‌ایم. چرا؟ چون به مسأله به‌صورت سیستمی نگاه نمی‌کنیم. راه حل مسائل و مشکلاتی که از دل روش‌های موجود به‌وجود آمده‌اند داشتن رویکرد سیستمی به سازمان و مسائل آن است تا با درک بهتر واقعیت‌ها و روابط بین اجزاء منجر به رفع تضادهای سیستم و ایجاد هم‌افزایی (سینرژی) بین تک تک اجزاء گردد. سیستم یک کل است که نمی‌تواند به اجزای مستقل تجزیه شود و اگر چنین اتفاقی بیافتد ویژگی‌ها و کارکردهای ضروری خود را از دست می‌دهد. عملکرد هر سیستم دو بُعد دارد، کارایی (یا درست انجام دادن کارها) و اثربخشی (یا انجام دادن کارهای درست). در واقع کار غلط را هرچقدر درست‌تر انجام دهیم نتیجه غلط‌تر می‌شود. ما برای انجام کارهای درست استراتژی‌های سازمان، هدف‌گذاری‌ها و برنامه‌های بلند مدت و کوتاه مدت را تدوین نموده و به‌صورت مداوم کنترل و پایش می‌کنیم، همچنین برای درست انجام دادن کارها فرآیندهای کاری را با توجه به استانداردها و مدل‌های برتر تعریف کرده، پیاده‌سازی و مدیریت خواهیم نمود.که تدوین نقشه راه سیستم‌ها نیز در همین راستا و با رویکرد کُل‌نگر به وضع موجود و آینده شرکت بوده تا با استقرار راه‌کارها یا ابزارهای سیستمی مسائل واقعی شرکت را حل نموده و در نهایت سازمانی داشته باشیم که از همه جهات سَرآمد و متعالی باشد.

– آیا فکر نمی‌کنید با ایجاد سیستم‌ها و استانداردهای گوناگون سازمان را دچار سیستم‌زدگی و تنوع ابزار می‌نمایید؟

خیر، زیرا اگر بنا به استقرار سیستم‌های مختلف بود بیش از صد استاندارد و ابزار سیستمی در صنایع معرفی شده و قابل اجراست اما شرکت توسعه با رویکرد حل مسائل واقعی سازمان اقدام به‌مصاحبه با مدیران و مالکین فرآیندها نموده و براساس گزارش بلوغ فرآیندها به این نتیجه رسیدیم که از طریق پیاده‌سازی سیستم مدیریت کیفیت یا همان ISO 9001 می‌توانیم بخش عمده مسائل را پوشش دهیم. متأسفانه پیاده‌سازی صوری این سیستم و استانداردهای مشابه در سازمان‌های ایرانی کارکرد واقعی آن را دچار خدشه کرده و افراد به چنین سیستم‌هایی بدبین شده‌اند و نگاه اکثر مدیران به چنین سیستم‌هایی گواهینامه قاب شده بر دیوار اتاقشان است، اما چون هدف ما حل سیستمی مسائل سازمان در عمل بود در این مرحله به سمت اخذ گواهینامه نرفتیم و حوزه‌های مختلف استاندارد (از قبیل استراتژی و رهبری، مدیریت دانش، مدیریت ریسک، مشتریان، تأمین‌کنندگان، کارکنان، عملکرد و …) را تبدیل کردیم به پروژه‌های عملیاتی مختلف اما زیر چتر واحد سیستم یکپارچه. در واقع تمام پروژه‌های این نقشه راه یک سیستم واحد مدیریت کیفیت است که شکسته شده به اجزای مختلف و در نهایت با اجرای موفق تک تک این پروژه‌ها یک سیستم مدیریت کیفیت جامع و کاربردی خواهیم داشت.

 موفق باشید.

متشکرم