فارسی / English

“توسعه آهن و فولاد گل گهر”براى اولين بار در دنيا پروژه توليد بريكت سرد با ظرفيت 700 هزار تن را اجرا می‌كند

“توسعه آهن و فولاد گل گهر”براى اولين بار در دنيا پروژه توليد بريكت سرد با ظرفيت 700 هزار تن را اجرا می‌كند

گفتگوی اختصاصی مهندس محیاپور مدیرعامل شرکت توسعه آهن وفولاد گل گهر با ماهنامه پردازش
مجله کشوری در تاریخ اردیبهشت و خرداد 1398
شماره : 126 و شماره 127

از سوى مهندس محمد محياپور، مديرعامل شركت توسعه آهن و فولاد گل‌گهر در گفت‌وگو با ماهنامه تخصصى پردازش:
همزمان با ساخت كارخانه سه ميليون تنى توليد ورق
“توسعه آهن و فولاد گل گهر”براى اولين بار در دنيا پروژه توليد بريكت سرد با ظرفيت 700 هزار تن را اجرا می‌كند

شرکت توسعه آهن و فولاد گل‌گهر در سال97 توانست با تولید دو میلیون و 200هزار تن آهن‌اسفنجی رکورد تولید این محصول در کل کشور را به نام خود ثبت کند.
مهندس محمد محیاپور، مدیرعامل شرکت توسعه آهن و فولاد گل‌گهر در گفت‌وگو با ماهنامه تخصصی پردازش با اعلام این خبر و با تشریح فعالیت‌های صورت‌گرفته اظهار داشت: این شرکت عملاً با تولید یاد شده به کل برنامه‌های خود دست یافت، ضمن آن‌که پروژه فولادسازی را نیز با قدرت به پیش برده است، به‌گونه‌ای که پست برق و اکسیژن‌پلنت پروژه تعیین تکلیف شده و ساخت سالن‌های ذوب نیز آغاز گردیده است.
وی هم‌چنین ضمن تقدیر از ایده‌های نو و تلاش‌های بی‌وقفه مهندس ناصر تقی‌زاده مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر تصریح کرد که طبق سیاست‌های اتخاذ شده از سوی مدیریت ارشد گل‌گهر، پروژه بریکت سرد با ظرفیت 700هزار تن در سال که برای اولین‌بار در دنیا در حال اجراست توسط این شرکت در دست ساخت است که دارای مزیت‌های بسیارخوب از جمله عدم استفاده از قراضه و به طبع آن افزایش کیفیت و نیز حل مشکل نگهداری، انبارداری و راحت‌تر شدن موضوع حمل‌ونقل آن است. ضمن آن‌که محصول آن نیز صادراتی است و نسبت به آهن‌اسفنجی از 20 تا 30درصد سودآوری بالاتر برخوردار است.
مدیرعامل شرکت توسعه آهن و فولاد گل‌گهر برنامه تولید سال 98 را برای کل کارخانه سه میلیون تن اعلام کرد و افزود: این شرکت هم‌اینک به‌طور متوسط روزانه 10هزار تن تولید دارد. مثلا در فروردین 98 بالغ بر 260هزار تن آهن‌اسفنجی تولید کرد که به‌دلیل افزایش 10درصدی تولید نسبت به آخرین آمار، در نوع خود یک رکورد محسوب می‌شود.
محیاپور با تأکید بر این‌که ما رکورد فروش آهن‌اسفنجی در روز به میزان 16هزار و 850 تن را در کارنامه خود ثبت کرده‌ایم که این‌هم در کشور بی‌سابقه بوده است، خاطر نشان کرد که هدف اول ما تأمین نیاز مشتریان داخل کشور است ولی از آن‌جایی که پیش‌بینی می‌شود امسال مازاد تولید آهن‌اسفنجی داشته باشیم، برای صادرات به کشورهای عراق، ترکیه، عمان، قطر و هند نیز برنامه‌ریزی و مذاکراتی صورت گرفته است.
به گفته او، کشورهای یادشده عموماً از قراضه برای تولید محصول استفاده می‌کردند که پس از اعزام متخصصان به کشورهای فوق و توجیه آنها و نیز استفاده آزمایشی تمایل آنها برای همکاری و استفاده از محصول یادشده افزایش یافته است.
وی تأکید کرد که به‌دلیل بالابودن کیفیت گندله‌های گل‌گهر که صحت آن در پی آنالیزهای شیمیایی انجام شده نیز به اثبات رسیده، زمینه کاهش مصرف قراضه فراهم و قیمت تمام‌شده نیز کاهش می‌یابد.
مدیرعامل شرکت توسعه آهن و فولاد گل‌گهر خاطر نشان کرد که قیمت تمام‌شده آهن‌اسفنجی این شرکت به‌دلیل بالابودن میزان تولید (10هزارتن در روز) بسیار مقرون به‌صرفه‌تر از سایر شرکت‌هاست و عملاً رقابتی است. به‌عبارت ساده‌تر، در مباحث فولادسازی کیفیت شیمیایی گندله گل‌گهر، یک مزیت رقابتی محسوب می‌شود که این‌هم از دیگر ویژگی‌های استفاده از گندله‌های شرکت گل‌گهر و مدیریت بسیارخوب آن مجموعه صنعتی معدنی است.
محیاپور در ادامه هم‌چنین به تشریح فعالیت‌های صورت‌گرفته در دیگر پروژ‌ها از جمله پروژه فولادسازی اشاره کرد و افزود: در پروژه فولادسازی مقرر شده که سالانه سه‌میلیون تن ورق خاص (ورق گرم 8دهم میلی‌متری) و برای اولین‌بار در کشور تولید شود، در این پروژه هم‌اینک تجهیز کارگاه، پست برق، اکسیژن‌پلنت، سوله ذخیره ورق و… در حال انجام است، هم‌چنین در این پروژه، عملیات مهندسی واحد ذوب نیز انجام شده است.
به گفته او، نقدینگی مورد نیاز این پروژه از محل صادرات و یا صندوق توسعه ملی تأمین خواهد شد.
وی تصریح کرد که امسال صادرات 40درصدی تولید را هدف قرار داده‌ایم و به‌هیچ عنوان به لحاظ فنی نیز مشکلی نداریم.
مدیرعامل توسعه آهن و فولاد گل‌گهر تأکید کرد که با توجه به نوع طراحی کارخانه احیا و فولادسازی و انجام عملیات گسترده در خصوص پسماند، تصفیه فاضلاب و فعالیت‌های ویژه در خصوص جلوگیری از آلودگی زیست‌محیطی و نیز پایش آنها توسط سازمان محیط‌زیست به صورت آنلاین، این شرکت به‌عنوان صنعت سبز معرفی خواهد شد.
محیاپور خاطرنشان کرد که تمام تجهیزات مورد نیاز مربوط به پایش آنلاین آلودگی و دیگر استانداردهای زیست‌محیطی خریداری شده است.
وی در ادامه به برخی از فعالیت‌های صورت‌گرفته در راستای مسئولیت‌های اجتماعی را یادآور شد و تأکید کرد که خوشبختانه با محوریت شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر و شخص آقای مهندس تقی‌زاده بالغ بر 18هزار میلیارد ریال در راستای اجرای مسئولیت‌های اجتماعی تعریف شده است که بدون‌شک تحول عظیمی در منطقه ایجاد خواهد کرد.
او افزود: مثلاً در قضیه سیل ابتدای سال، شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر 24میلیاردتومان جهت کمک به سیل‌زدگان اختصاص داد که سه‌میلیارد تومان آن از محل این شرکت بود، ضمن آن‌که یک روز حقوق پرسنل منطقه گل‌گهر با محوریت شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر نیز به ساخت یک سالن ورزشی در شهرستان حمیدیه اختصاص یافت.
مدیرعامل شرکت توسعه آهن و فولاد گل‌گهر برخی فعالیت‌های انجام شده در زمینه بومی‌سازی را مورد اشاره قرار داد و گفت: در راستای بومی‌سازی تجهیزات و قطعات صنعتی نتایج بسیار ارزشمندی از جمله صرفه‌جویی در زمان تأمین قطعات و دسترسی آسان به قطعه‌ساز، کاهش خواب سرمایه و توان تولید قطعات توسط سازندگان داخلی، ایجاد اشتغال، جلوگیری از خروج ارز از کشور، گسترش دانش‌فنی در داخل و بهینه‌سازی تجهیزات، افزایش بهره‌برداری از پتانسیل‌های داخلی، تضمین توسعه پایدار، کاهش وابستگی به خارج و… را در پی خواهد داشت.
وی با اعلام این‌که برخی از قطعاتی که به اتکای توانمندی بومی تولید و در کارخانه‌های احیاء گوهر و کوثر شرکت توسعه آهن و فولاد گل‌گهر سیرجان استفاده شده است تأکید کرد که این شرکت توانسته است انواع مشتقات لاستیکی شامل نوار نقاله، لاینرها، مش سرند، روکش درام‌ها، قطعات انواع پمپ‌های آب و لجن مثل ایمپلر، کیسینگ، مکانیکال سیل‌‌، انواع لوله ها شامل پلی‌اتیلن، کربن‌استیل، لوله‌های ریکوپریتور، انواع فلنج‌ها و فیتینگ‌ها، انواع نسوزها، کاتالیست‌ها، کمپرسورهای جابجایی مثبت، مبدل‌های حرارتی، مخازن تحت فشار دو جداره، الکتروموتورهاMV,LV ، انواع فن‌های شعاعی و محوری را تولید و کشور را از واردات آن بی‌نیاز کند.
محیاپور گفت: بدون‌شک از مهمترین اهداف توسعه ساخت داخل، از یک طرف توانایی ساخت قطعات و تجهیزات صنعتی در جهت رفع نیازمندی‌های صنعت فولاد کشور و از طرف دیگر ارتقاء توانمندی سازندگان در حوزه فناوری‌های مرتبط و بهبود کیفی تولیدات خود می‌باشد. به گفته او، افزایش توانمندی در بخش ساخت قطعات وتجهیزات باعث تسریع در جذب تکنولوژی‌های دیگر شده و توانایی توسعه آنها قطعاً در جهت رشد صنعت بسیار حائز اهمیت خواهد بود.
مدیرعامل شرکت توسعه آهن و فولاد گل‌گهر، تصریح کرد که شناسایی قطعات حیاتی و اولویت‌بندی برای اجرای پروسه ساخت، مهندسی معکوس و تهیه دفترچه ساخت شامل نقشه ساخت، آنالیز متریال، استانداردهای ساخت با توجه به شرایط کاری هر یک از تجهیزات، شناسایی و ارزیابی توانمندی‌های بالفعل موجود در منطقه، ساخت قطعات با رعایت تمامی پارامترهای کیفی و بهینه‌سازی و هم‌چنین استفاده از تکنولوژی‌های روز برای افزایش کیفیت به منظور بالابردن ساعت کارکرد قطعات وتجهیزات در مراحل ساخت مجدد از جمله اهداف و اولویت‌های ساخت داخل در شرکت توسعه آهن و فولاد گل‌گهر به شماره می‌رود.