فارسی / English

روز: بهمن ۴, ۱۴۰۱

تعیین تکلیف اراضی در اختیار شرکت فولاد خوزستان

دنیای معدن-معاون املاک و حقوقی اداره کل راه و شهرسازی خوزستان : اراضی در اختیار شرکت فولاد خوزستان پس از سال‌ها تعیین تکلیف شد. به گزارش دنیای معدن، سید حسین دهبان زاده با اعلام این مطلب اظهار داشت: اراضی در اختیار شرکت فولاد خوزستان به مساحت ۲۳۰ هکتار به این شرکت واگذار شد. وی با اشاره به اینکه این اراضی در شهر اهواز واقع شده است، گفت: این زمین واگذار شده در پلاک ۱۰۹ شهر اهواز واقع شده است. دهبان زاده افزود: پس از سال‌ها پیگیری و برگزاری نشست‌های متعدد واگذاری این اراضی در سالجاری انجام شد. معاون املاک و حقوقی اداره کل راه و شهرسازی خوزستان اضافه کرد: این مهم با پیگیری‌های مسئولان شرکت فولاد خوزستان و مساعدت‌های مسئولان سازمان ملی زمین و مسکن و همچنین با همکاری و تشریک مساعی مدیرکل راه و شهرسازی خوزستان انجام شده است.

راهبری ایمیدرو و در آستانه دهه فجر انجام شد

امضای قرارداد جدید سرمایه گذاری احداث پتروشیمی در منطقه ویژه لامرد

دنیای معدن:قرارداد جدید سرمایه گذاری احداث پتروشیمی در منطقه ویژه اقتصادی لامرد منعقد شد. این قرارداد با راهبری ایمیدرو، در راستای تحقق اهداف و چشم انداز توسعه منطقه ویژه اقتصادی لامرد و به منظور جلوگیری از خام فروشی و حفظ زنجیره ارزش متانول، امضا شد. به گزارش دنیای معدن به نقل از ایمیدرو، ارزش سرمایه‌گذاری در این پروژه افزون بر ۱۲ هزار میلیارد به صورت ریالی و بالغ بر ۱۴۰ میلیون دلار به صورت ارزی است. این طرح پتروشیمی در زمینی به مساحت ۱۰ هکتار در محل منطقه ویژه اقتصادی لامرد احداث خواهد شد. با استقرار این واحد پتروشیمی به صورت مستقیم برای ۳۵۰ نفر و غیر مستقیم برای ۲۵۰۰ نفر ایجاد اشتغال خواهد شد. منطقه ویژه اقتصادی لامرد از مناطق چهارگانه اقتصادی ایمیدرو به شمار می رود که در استان فارس قرار دارد. در این منطقه با ارایه زیرساخت ها به سرمایه گذاران زمینه توسعه صنایع انرژی بر فراهم می شود.

کاهش دلار جهانی و صعود ادامه‌دار طلا

دنیای معدن: قیمت طلا امروز(سه‌شنبه) با کاهش ارزش دلار افزایش یافت، در حالی که سرمایه‌گذاران با امید به افزایش کندتر نرخ بهره فدرال رزرو، منتظر آمارهای اقتصادی ایالات‌متحده بودند. به گزارش دنیای معدن، بهای هر اونس طلا تا ساعت ۶ و ۲۶ دقیقه صبح به وقت شرقی با ۳.۸ درصد افزایش به ۱۹۳۴ دلار و ۴۰ سنت رسید و قیمت طلا در بازار معاملات آمریکا نیز با ۰.۲ درصد افزایش به ۱۹۳۵ دلار و ۴۰ سنت رسید. شاخص دلار ۰.۲ درصد کاهش یافت. دلار ضعیف‌تر، شمش به قیمت دلار را برای بسیاری از خریداران مقرون به صرفه‌تر می‌کند. سرمایه‌گذاران اکنون بر برآوردهای رشد تولید ناخالص داخلی سه ماهه چهارم ایالات‌متحده متمرکز شده‌اند که قرار است در روز پنجشنبه انجام شود. مت سیمپسون، تحلیلگر ارشد بازار در سیتی ایندکس گفت: هرگونه نشانه‌ای از ضعیف‌تر شدن اقتصاد ایالات‌متحده دلیلی برای انقباض کمتر فدرال رزرو در نظر گرفته می‌شود و این می‌تواند از طلا حمایت کند که جریان‌های پناهگاه امن را نیز به همراه خواهد داشت و احتمالاً به صعود طلا به بالای ۱۹۶۰ دلار کمک می‌کند اما با توجه به اهمیت این عدد ممکن است در اولین تلاش خود از ۲۰۰۰ دلار عبور نکند. بر اساس گزارش رویترز، نرخ بهره پایین‌تر برای شمش سودمند است و هزینه نگهداری دارایی غیر بازده را کاهش می‌دهد. انتظار می‌رود هند تعرفه واردات طلا را کاهش دهد که می‌تواند فروش خرده‌فروشی را با ارزان‌تر کردن این فلز پیش از فصل اوج تقاضا در دومین مصرف‌کننده بزرگ شمش در جهان، افزایش دهد. در بازار سایر فلزات ارزشمند، بهای هر اونس نقره با ۰.۴ درصد افزایش به ۲۳.۵۴ دلار رسید. پلاتین با ۰.۸ درصد افزایش به ۱۰۵۴ دلار و ۸۸ سنت رسید و پالادیوم با ۰.۶ درصد افزایش به ۱۷۱۳ دلار و ۸۸ سنت رسید.

صدور پروانه اکتشاف برای ۱۰ پهنه معدنی جنوب کرمان

دنیای معدن-مدیرکل صنعت، معدن و تجارت جنوب استان کرمان گفت: ۲۰ نوع ماده معدنی از جمله تیتانیوم، مس، کرومیت، آهن، سنگ چینی، منگنز، آهک و طلا در جنوب استان کرمان شناسایی شده اند که در این راستا ۱۴ پهنه مشخص شده، برای ۱۰ پهنه به نتیجه رسیده و پروانه اکتشاف صادر شده است. به گزارش دنیای معدن؛ مسلم مروجی فرد در شورای گفت وگوی دولت و بخش خصوصی در کرمان گفت: دو ظرفیت مهم جنوب استان کشاورزی و معدن است که در کشاورزی سالانه 4 میلیون و 500 هزار تن محصول تولید می شود و باید صنایع فرآوری کشاورزی توسعه یابد. او افزود: ۳۰ درصد مجوزهای صنایع جنوب برای کشاورزی و ۱۵ درصد برای خدمات حوزه کشاورزی صادر شده است. مروجی فرد ضمن انتقاد از عدم پرداخت تسهیلات بانک ها در این حوزه بیان کرد: نبود زیرساخت ها، عدم همکاری مناسب دستگاه ها به دلیل بروکراسی های اداری و قوانین دست و پاگیر در معادن جنوب کرمان از مهم ترین مشکلات این حوزه است. او افزود: ۲۰ نوع ماده معدنی از جمله تیتانیوم، مس، کرومیت، آهن، سنگ چینی، منگنز، آهک و طلا در جنوب استان کرمان شناسایی شده اند که در این راستا ۱۴ پهنه مشخص شده، برای ۱۰ پهنه به نتیجه رسیده و پروانه اکتشاف صادر شده است. مدیرکل صنعت، معدن و تجارت جنوب استان کرمان بیان کرد: ۳۱۴ پرونده اکتشاف، ۹۸ گواهی کشف و ۱۱۰ پروانه بهره برداری معدن در جنوب استان کرمان وجود دارد و ۵۵ مجوز صنایع معدنی صادر شده است. مروجی فرد تصریح کرد: اکثر معادن جنوب کرمان تا چند سال قبل درگیر معارض محلی بودند اما در حال حاضر به دلیل اشتغالزایی صورت گرفته در معادن، کمتر از ۱۰ درصد معادن درگیر معارضان محلی هستند و تا پایان سال یک هزار شغل جدید نیز ایجاد می شود.

رئیس سازمان صمت گیلان

مسئولین فنی معادن در نظارت ها کوتاهی نکنند

دنیای معدن- رئیس سازمان صمت گیلان با اشاره به نقش مسئولان فنی معادن در انجام نظارت های تخصصی گفت: پیمانکاران متخلف به دستگاه قضایی معرفی می شوند. به گزارش دنیای معدن، تیمور پورحیدری عصر دوشنبه در بازدید از معادن موقت رودخانه سپیدرود اظهار کرد: مسئولین فنی معادن به عنوان بازوی اداره کل صمت در نظارت تخصصی بر عملکرد صحیح معادن می باشند. وی به رسالت نظام مهندسی معدن بر تربیت و نظارت فارغ التحصیلان معدن برای فعالیت به عنوان مسئولین فنی اشاره کرد و افزود: انتظار می رود مسئولین فنی معادن که در جایگاه چشم های نظارتی این اداره کل هستند با دقت نظر و با انعکاس گزارش های به موقع و فنی معادن به بهره برداری صحیح و قانونی در معادن کمک کنند. پورحیدری تاکید کرد: پیمانکاران متخلف که به بهره برداری معادن، خارج از محدوده تعریف شده در مجوزشان اقدام کنند ضمن سلب صلاحیت و جریمه به اتهام دست اندازی به انفال دولت، بدون معطلی به دستگاه قضا معرفی خواهند شد. وی به برداشت شن و ماسه رودخانه ها توسط برخی از کامیون داران اشاره کرد و گفت: نزدیکی رودخانه ها با مراکز دانه بندی و تخلیه مصالح، کاهش هزینه حمل و نقل، مرغوبیت این شن و ماسه نسبت به ماسه های کوهی سبب شده تا برخی افراد سودجو نسبت به برداشت بی رویه از بستر رودخانه اقدام کنند. رئیس سازمان صمت گیلان، افزود: در صورت بروز هر نوع تخلف و کوتاهی از سوی مسئول فنی و پیمانکار با خاطیان به شدت برخورد می شود.

زمستان سخت، رینگ فولاد را سرد نکرد

دنیای معدن- راضیه احقاقی : رینگ شمش فولاد در بازار فیزیکی بورس‌کالای ایران ظرف هفته ابتدایی بهمن‌ماه همچنان با رونق تورمی متاثر از سیگنال‌‌‌های مثبت ارزی مواجه بود. افزایش بهای آهن‌‌‌اسفنجی در رینگ صنعتی بورس‌کالا در پی رقابت خریداران برای کسب سهم از عرضه محدود این محصول از رشد بهای شمش و محصولات فولادی حمایت کرد. آهن‌‌‌اسفنجی ماده اولیه اصلی واحدهای فولادساز کشور بوده و رشد قیمتی آن، با افزایش هزینه تولید به رشد پایدار قیمت محصولات فولادی در بازار داخل می‌‌‌انجامد. رونق تورمی رینگ فولاد افزایش مستمر نرخ ارز در بازار آزاد به سیگنال‌‌‌ساز مهمی برای بازارهای مالی و کالایی کشور تبدیل شده است. اگرچه از رونق مصرفی در بخش محصولات صنعتی خبری نیست، اما واهمه از کاهش ارزش پول ملی، صنایع تکمیلی و فعالان بازار را به خرید سوق می‌دهد و به این ترتیب رینگ شمش فولاد با رونق تورمی مواجه است. در پی استقبال نسبتا خوب از عرضه شمش فولاد ظرف دوهفته گذشته بر نرخ عرضه این محصول در رینگ صنعتی بورس‌کالای ایران برای روز دوشنبه سوم بهمن‌ماه افزوده شد و به این ترتیب در اولین هفته بهمن‌ماه شمش فولاد SP3 و SP5 با قیمت پایه‌‌‌ای در بازه 15‌هزار و 350تومان تا 16‌هزار و 280تومان در بازار فیزیکی بورس‌کالا عرضه شد. برتری محسوس تقاضا نسبت به عرضه در این بازار باعث شد تا رقابت قیمتی برای کسب سهم از این عرضه‌‌‌ها شکل بگیرد. فولادسازان در هفته ابتدایی بهمن برابر 200‌هزار تن شمش فولاد را در بازار فیزیکی بورس‌کالا عرضه کردند که تقاضای ثبت‌شده برای این محصول حدود 195‌هزار تن بود. در نهایت 95‌هزار تن از این شمش با میانگین نرخ 16‌هزار و 600تومان از این بازار مورد معامله قرار گرفت. رقابت بر سر محصول شمش فولاد برای کارخانه‌‌‌ها به میزانی بود که میانگین نرخ فروش شمش فولاد این واحدها برای اولین مرتبه به کانال قیمتی 17‌هزار تومان …

کاهش ۱/ ۲ درصدی تولید فولاد چین در سال ۲۰۲۲

دنیای معدن: تولید فولاد چین طی سال ۲۰۲۲ میلادی شاهد افت ۱/ ۲درصدی نسبت به سال گذشته بود. به گزارش «کالاخبر»، تولید فولاد چین طی سال ۲۰۲۲ میلادی یک‌میلیارد و ۱۳میلیون تن به ثبت رسید که نسبت به مدت مشابه سال قبل شاهد افت ۱/ ۲درصدی (۲۱میلیون و ۷۳۰‌هزار تن) بود. این در حالی است که میزان تولید بزرگ‌ترین فولادساز جهان، طی دسامبر ۲۰۲۲ میلادی با کاهش ۸/ ۹درصدی نسبت به مدت مشابه سال ۲۰۲۱ میلادی به ۷۷میلیون و ۸۹۰‌هزار تن رسید. تولید بیش از ۸۶۳میلیون تن آهن خام همچنین تولید آهن خام چین طی سال ۲۰۲۲ میلادی با کاهش ۶میلیون و ۹۷۰‌هزار تنی (۸/ ۰درصدی) نسبت به سال ۲۰۲۱ میلادی به ۸۶۳میلیون و ۸۳۰‌هزار تن رسید. علاوه بر این، چین توانست طی دسامبر ۲۰۲۲ میلادی ۶۹میلیون تن آهن خام تولید کند که این میزان نسبت به دسامبر ۲۰۲۱ میلادی کاهش ۶/ ۴درصدی نشان می‌دهد.

پیش‌‌‌نیاز نوآوری در معادن

میلاد جوانشیر / مشاور کمیته کدا در ایمینو اگر بخواهیم شناسنامه کشور را در حوزه معدن توصیف کنیم باید گفت که با دارا بودن ۸۱ نوع ماده معدنی و ۳۷ میلیارد تن ذخایر کشف شده و ۵۷ میلیارد تن ذخایر بالقوه در میان ۱۵ قدرت معدنی دنیا با دارا بودن یک درصد منابع معدنی جهان جای گرفته و نشان از این دارد که ایران می‌تواند به بهشت سرمایه‌گذاران معدنی تبدیل شود. اما به‌‌‌رغم این حجم ذخایر و همچنین مزیت‌های لجستیکی، تنها کمتر از یک‌درصد تولید ناخالص ملی کشور را تولیدات معدنی تشکیل می‌دهند که این میزان تولید با ذخایر تناسب چندانی ندارد. حال سوال اینجاست که چه پارامترهایی این اعداد و آمارها را محدود و مشخص می‌کنند!؟ عدم‌توسعه تکنولوژی نوین و پیشرفته. این درحالی است که تعامل دولت و مجلس با شرکت‌های خصوصی دانش‌بنیان و استارت‌آپ‌‌‌ها بیشتر شعارگونه‌‌‌ بوده است. معمولا پس از وعده‌‌‌ دادن دیگر به مرحله عمل و اقدام نمی‌رسد که یقینا این امر موجب بی‌‌‌رمق شدن و کاهش انگیزه‌‌‌ تیم‌‌‌های استارت‌آپی خواهد شد. کشور ایران باتوجه به پتانسیل معدنی از ۷۰ سال قبل اولین کشوری بود که تدریس رشته معدن و زمین‌‌‌شناسی را در بین کشورهای منطقه آغاز کرد و در حال حاضر بیش از ۵۰‌هزار نفر مهندس و تکنسین در رشته‌‌‌های معدن، متالورژی و کارشناس زمین‌‌‌شناسی تربیت کرده است و شایسته توجه نوآورانه هرچه بیشتر این حوزه است زیرا همواره ایده‌‌‌های خلاقانه باعث رشد روز‌‌‌افزون صنایع و ساده‌‌‌تر شدن امور و افزایش بهره‌‌‌وری می‌‌‌شوند. این منابع نیازمند انجام عملیات‌های اکتشاف، استخراج هوشمند و توسعه مارکتینگ مواد معدنی است. طی ۱۵ سال اخیر تیم‌ها و شرکت‌های موفقی در حوزه تجارت الکترونیک، معدنکاری دیجیتال، یادگیری ماشین (ML)و کلان داده‌‌‌ها (Big data)در معادن کشورهایی همچون استرالیا، آمریکا، هند، چین و کانادا به وجود آمدند. این درحالی میسر شده که نظام حاکمیتی و قانون‌گذار در جبهه حمایت برآمده و موجب …

بهره‌‌‌وری با انقلاب چهارم صنعتی

رئیس هیات عامل ایمیدرو در نهمین همایش جایزه بهره‌‌‌وری معادن و صنایع معدنی مسیر تحول در شرکت‌ها را تشریح کرد دنیای‌معدن – سارا اصغری : نهمین همایش جایزه بهره‌‌‌وری معادن و صنایع معدنی در روز سوم بهمن ۱۴۰۱ برگزار شد و از شرکت‌های برتر تقدیر به عمل آمد. به گزارش «دنیای‌اقتصاد»، در این همایش مسوولان و مدیران عامل شرکت‌های معدن و صنایع معدنی در زمینه شاخص‌‌‌های بهره‌‌‌وری به ایراد سخنرانی پرداختند. اولویت‌‌‌های ایمیدرو در حوزه بهره‌‌‌وری وجیه‌الله جعفری رئیس هیات عامل سازمان ایمیدرو در این همایش تخصصی عنوان کرد: مرزهای اقتصادی به‌‌‌هم نزدیک شده‌‌‌اند، از این رو رقابت‌‌‌های شدیدی بین بنگاه‌‌‌ها شکل گرفته و برای حفظ موقعیت خود باید تلاش کنند که یکی از مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار ارتقای بهره‌‌‌وری است. یکی از عوامل اصلی ارتقای بهره‌‌‌وری، تعهد مدیریت است؛ مدیران متعهد روند رشد را به خوبی طی می‌کنند. عامل دیگر بهره‌‌‌وری، بحث فناوری است. ایمیدرو با هماهنگی با وزارت صمت سعی کرده خود را در حوزه فناوری ارتقا دهد که در این راستا ورود به انقلاب چهارم و هوشمندسازی صنایع معدنی در راستای برنامه‌‌‌های ایمیدرو بوده است. اگر این سیاست را به پیش ببریم، شرکت‌ها می‌توانند ۳۰‌درصد بهره‌‌‌وری خود را افزایش دهند. وی در ادامه خاطرنشان کرد: فرآیند ارزیابی را باید تقویت کرد، در ایمیدرو با کمک سازمان ملی بهره‌‌‌وری این هدف را دنبال می‌‌‌کنیم. ایمیدرو به‌‌‌دنبال توسعه بخش معدن و صنایع معدنی است و به‌‌‌دنبال بستر سرمایه‌گذاری در این حوزه است. اولویت سرمایه‌گذاری در سه حوزه پژوهش و فناوری، بخش اکتشاف و کمک به ایجاد زیرساخت‌‌‌هاست. جعفری ادامه داد: ایمیدرو در حوزه‌‌‌های پرریسک سرمایه‌گذاری می‌کند و ادامه کار را به بخش خصوصی می‌‌‌سپارند. در بخش اکتشاف نیازمند برنامه‌‌‌ریزی بیشتر هستیم. ایمیدرو در بهره‌‌‌وری نظریه‌‌‌ساز شود محمدرضا حصاری معاون سازمان ملی بهره‌‌‌وری در این همایش عنوان کرد: سازمان ملی بهره‌‌‌وری ۶ جایزه دارد که یکی از آنها، جایزه بهره‌‌‌وری ایمیدرو …

قیمت آهن ,میلگرد 1401/11/04

تیر آهن نوع و سایز تولید کننده شاخه وزن قیمت ( تومان ) تغییر هر شاخه تیرآهن ۱۲ ذوب آهن ۱۲ متری ۱۲۲ ۳,۴۰۰,۰۰۰ (۰.۰۰%)۰ هر شاخه تیرآهن ۱۴ ذوب آهن ۱۲ متری ۱۵۵ ۴,۱۵۰,۰۰۰ (۰.۰۰%)۰ هر شاخه تیرآهن ۱۶ ذوب آهن ۱۲ متری ۱۹۵ ۴,۷۷۰,۰۰۰ (۰.۰۰%)۰ هر شاخه تیرآهن ۱۸ ذوب آهن ۱۲ متری ۲۲۵ ۵,۵۷۰,۰۰۰ (۰.۰۰%)۰ هر شاخه تیرآهن ۲۰ ذوب آهن ۱۲ متری ۲۷۶ ۶,۶۵۰,۰۰۰ (۰.۰۰%)۰ هر شاخه تیرآهن ۲۲ ذوب آهن ۱۲ متری ۳۱۵ ۹,۳۷۰,۰۰۰ (۰.۰۰%)۰ هر شاخه تیرآهن ۲۴ ذوب آهن ۱۲ متری ۳۶۹ ۹,۵۰۰,۰۰۰ (۰.۰۰%)۰ هر شاخه تیرآهن ۲۷ ذوب آهن ۱۲ متری ۴۳۴ ۱۰,۶۵۰,۰۰۰ (۰.۰۰%)۰ هر شاخه تیرآهن ۳۰ ذوب آهن ۱۲ متری ۵۰۰ ۱۴,۲۰۰,۰۰۰ (۰.۰۰%)۰ میلگرد نوع و سایز تولید کننده شاخه وزن قیمت ( تومان ) تغییر هر کیلو میلگرد ۶.۵ کلاف ۴.۵ ۲۲,۸۰۰ (۰.۰۰%)۰ هر کیلو میلگرد ۸ قزوین شاخه ۶ ۲۰,۹۰۰ (۰.۰۰%)۰ هر کیلو میلگرد ۱۰ قزوین ۱۲ متری ۷.۵ ۲۰,۷۰۰ (۰.۰۰%)۰ هر کیلو میلگرد ۱۲ قزوین ۱۲ متری ۱۱ ۲۰,۷۰۰ (۰.۰۰%)۰ هر کیلو میلگرد ۱۴ ذوب آهن / نیشابور ۱۲ متری ۱۵ ۲۰,۸۰۰ (۰.۰۰%)۰ هر کیلو میلگرد ۱۶ ذوب آهن / نیشابور ۱۲ متری ۱۹ ۲۰,۸۰۰ (۰.۰۰%)۰ هر کیلو میلگرد ۱۸ ذوب آهن / نیشابور ۱۲ متری ۲۵ ۲۰,۸۰۰ (۰.۰۰%)۰ هر کیلو میلگرد ۲۰ ذوب آهن / نیشابور ۱۲ متری ۳۰ ۲۰,۸۰۰ (۰.۰۰%)۰ هر کیلو میلگرد ۲۵ ذوب آهن / نیشابور ۱۲ متری ۴۷ ۲۰,۸۰۰ (۰.۰۰%)۰ هر کیلو میلگرد ۲۸ ذوب آهن / نیشابور ۱۲ متری ۵۶ ۲۰,۸۰۰ (۰.۰۰%)۰ هر کیلو میلگرد ۳۲ ذوب آهن / نیشابور ۱۲ متری ۷۵ ۲۰,۸۰۰ (۰.۰۰%)۰ هر کیلو میلگرد ۲۲ ذوب آهن / نیشابور ۱۲ متری ۳۶ ۲۱,۰۰۰ (۰.۰۰%)۰ پروفیل نوع و سایز تولید کننده شاخه وزن قیمت ( تومان ) تغییر هر کیلو پروفیل ۵۰۷ – ۵۰۸ – ۵۰۹ ایرانی پروفیل درب و پنجره هر متر ۲.۴۴ ۳۱,۳۰۰ (۰.۰۰%)۰ هر کیلو …