1

در گفتگو با کارشناس فولادی مطرح شد
چقدر برق برای تحقق هدف تولید ۵۵ میلیون تنی فولاد نیاز داریم؟ / تقویت زیرساخت‌ها برای تحقق افق ۱۴۰۴

به گزارش می‌متالز، علی بیات در رابطه با هدف کشور برای تولید ۵۵ میلیون تن فولاد تا سال ۱۴۰۴ بیان کرد: با توجه به زیرساخت‌های موردنیاز برای دستیابی به هدف در نظرگرفته شده در افق ۱۴۰۴، میزان مصرف برق برای تولید اسمی فولاد خام معادل ۳۵ درصد از سهم صنعت و ۱۲ درصد از کل مصرف کشور است؛ بنابراین برای دستیابی به این هدف، رشد سالانه حدود ۵ درصدی برای ظرفیت نیروگاهی را نیاز داریم.

وی در رابطه با میزان گاز مورد نیاز صنعت فولاد معتقد است: با وجود اینکه برخی خطوط گاز از ظرفیت کافی برخوردار نیستند، اما نگرانی زیادی در این مورد وجود ندارد.

این کارشناس صنعت فولاد با اشاره به زیرساخت‌های تحقق این هدف، تصریح کرد: قیمت فولاد در سال‌های اخیر از ۳۰۰ دلار تا ۶۰۰ دلار برای هر تن در نوسان قرار گرفته است. عوامل مختلفی از جمله قیمت سنگ آهن و سایر مواد اولیه، بازارشکنی از سمت کشور‌های تولیدکننده و ایجاد ظرفیت در صنعت، همچنین اعمال سیاست‌های دولتی، وضعیت اقتصاد چین و رشد تولید مسکن، حجم تولید خودرو و ارزش دارایی‌های ثابت، بر قیمت فولاد تأثیر می‌گذارند. در واقع، قیمت فولاد مانند سایر فلزات اساسی، وابسته به وضعیت اقتصادی بزرگ‌ترین مصرف‌کننده فولاد در جهان، یعنی کشور چین است.

بیات اضافه کرد: انرژی یکی از مهم‌ترین عوامل در تعیین قیمت فولاد است به گونه‌ای که تقریباً در تمامی فرآیند تولید فولاد و فروش آن از انرژی استفاده می‌شود. قسمتی از تغییرات بهای تمام‌شده محصولات فولادی نیز متاثر از تغییرات هزینه‌های انرژی است.

وی با بیان اینکه میزان عرضه و تقاضا یکی دیگر از عوامل مهم در تعیین قیمت محصولات فولادی است، گفت: نمونه‌ای از شوک‌های قیمتی در بازار‌های مختلف را هنگام شروع پاندمی دیدیم و با کاهش میزان تقاضا، قیمت فولاد همانند سایر فلزات اساسی کاهش پیدا کرد.

این کارشناس فولادی در پایان خاطرنشان کرد: همچنین تمام هزینه‌های مربوط به حمل و نقل، حمل و نقل متناسب با فصل‌های مختلف سال، هزینه‌های مربوط به نیروی کار و امثالهم نیز بر قیمت نهایی محصولات فولادی تأثیر می‌گذارند. از سوی دیگر، عامل دیگر را می‌توان بهای تمام‌شده محصولات اولیه دانست. سنگ آهن، زغال سنگ و قراضه فولاد، همگی برای تولید فولاد مهم هستند.