1

کمبود جهانی مس در راه است/ تقاضای مس از عرضه پیشی می‌گیرد

به گزارش دنیای معدن از ایمپاسکو، گری ناگل مدیر اجرایی شرکت معدنی گلنکور تاکید کرد: در حالی که برخی افراد بر این باورند که صنعت مانند چرخه‌های قبلی برای برآورده کردن افزایش تقاضای پیش‌بینی شده ناشی از انتقال انرژی، عرضه را افزایش می‌دهد، اما باید تاکید کنم که «این بار کمی متفاوت خواهد بود.»

او برآوردهایی ارائه کرد که نشان می‌دهد شکاف تجمعی بین تقاضا و عرضه پیش‌بینی شده بین سال‌های ۲۰۲۲ تا ۲۰۳۰ به میزان ۵۰ میلیون تن است.

ناگل همچنین تصریح کرد: «با کسری زیادی در مس مواجه خواهیم شد و اگرچه مطالب زیادی در مورد آن نوشته می‌شود اما هنوز این مساله در قیمت‌ها منعکس نشده است.»

معدن‌کاران و تحلیل‌گران مس نسبت به کسری رو به رشد از اواسط دهه ۲۰۲۰ هشدار داده‌اند که ناشی از افزایش تقاضا برای مس در مزارع بادی و خورشیدی و همچنین افزایش استفاده از کابل‌های فشار قوی و وسایل نقلیه الکتریکی است. در حالی که اکثر تحلیل‌گران بر این باورند که قیمت‌ها از سطح فعلی حدود ۸۵۰۰ دلار در تن افزایش می‌یابد اما همچنان در مورد میزان کمبود مس اختلاف نظرهایی وجود دارد.

با این حال مدیر اجرایی گلنکور تاکید کرد که این شرکت معدنی که یکی از برترین استخراج کنندگان و معامله‌گران مس در جهان است، منتظر خواهد ماند تا تولید خود از این فلز را افزایش دهد: تا زمانی که ما این کسری را ببینیم و دنیا برای آن «فریاد بزند.»

ناگل توضیح داد: گلنکور می‌تواند تولید سالیانه مس خود را بیش از ۶۰ درصد از سطح فعلی ۱ میلیون تنی با افزایش دارایی‌های جاری خود افزایش دهد. این شرکت همچنین به پروزه ساخت جدید ۵.۶ میلیارد دلاری در ال‌پاچون آرژانتین چشم دوخته است.

این شرکت به سمت تولید ۱.۰۴ میلیون تن مس در سال ۲۰۲۳ هدایت شده که از ۱.۰۶ میلیون تن در سال جاری و در مقایسه با اجماع تحلیل‌گران در ۱.۱۲۴ میلیون تن بیانگر کاهش در تولید است.