1

زغال سنگ مافیا دارد!؟

به گزارش دنیای معدن، محمدرضا پورابراهیمی عصر امروز 17 آذرماه در نشست با فعالان اقتصادی استان کرمان با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: نیازمند حمایت جدی وزارت صمت از صنعت زغال هستیم.

او از ظرفیت ذخایر زغال سنگ سخن به میان آورد و اظهار کرد: برآورد می شود که بیش از 1.4 میلیارد تن ذخیره در حوزه زغالس نگ در کشور داریم که 1.2 آن در استان کرمان است و در حال حاضر با کمترین بهره برداری در این بخش مواجه هستیم.

پورابراهیمی می افزاید: با توجه به وجود مواد معدنی دیگر در استان به صنعت زغال توجه لازم نشده لذا باید یک ستادی در این خصوص تشکیل شود و متولی زغالسنگ مشخص شود زیرا در 8 استان کشور زغال سنگ تولید می کنند.

به گفته او، انحصار در خرید و مشکل در تاخیر پرداخت و قیمت پایین باعث ایجاد چالش های برای معادن زغالسنگ استان کرمان کرده است. قیمت ذغال سنگ خریداری شده از کرمان معادل یک سوم قیمت های جهانی است.

طبق اعلام رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، به طور متوسط در هفت ماهه امسال 820 هزار تن زغال و کک وارد کشور شده که بیش از 500 میلیون دلار میزان منابع ارزی از کشور خارج شده است و در سال گذشته حدود 940 میلیون دلار منابع ارزی از کشور خارج شده است. این به شدت نگران کننده است.

او می افزاید: بعضا قیمت زغال داخلی یک سوم یا یک چهارم قیمت زغال وارداتی است اما مافیای واردات زغال سنگ در شرکت ها اجازه حذف واردات را نمی دهد و زغال را با سه برابر قیمت داخل وارد می کنند.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی انتظار دارد که برای احیای شرکت های زغال سنگ، تعرفه واردات زغال حتما اجرایی شود، همچنین با توجه به مشکلات سوختی کشورهای اروپایی لذا مشوقات صادراتی به شرکت های زغالسنگ داده و اجازه صادرات به آنها داده شود.

او از خالی بودن بیش از نیمی از ظرفیت تولید کارخانه های کک سازی کشور سخن به میان آورد و بیان کرد: کک سازی های زرند تقریبا با 25 درصد ظرفیت خود کار می کند.

پورابراهیمی اظهار کرد: 17 هزار نفر در صنعت زغال سنگ کشور مشغول به کار هستند و با اقدامات لازم می توان این میزان اشتغال را تا سه برابر افزایش دهیم.

حدود ۵۰۰۰ نفر از کارکنان زغال سنگ به دلیل مشکلات خلاء بیمه ای نمی توانند بازنشسته شوند که پورابراهیمی درخواست رفع این مشکل را از وزیر صمت داشت./ایسنا