1

اردشیر افضلی عنوان کرد
توسعه صادرات، شرایط صنعت فولاد کشور را بهبود می‌بخشد

به گزارش دنیای معدن، صنعت فولاد کشور در حال حاضر با چالش‌هایی مواجه است که برخی از آنها ناشی از شرایط صنعت فولاد جهان است. خبرنگار ما با اردشیر افضلی پیشکسوت ذوب آهنی صنعت فولاد کشور و معاون فنی و اجرایی شرکت کاوه فولاد آریا در خصوص شرایط صنعت فولاد کشور گفتگو کرده که در پی می آید:  

افضلی در خصوص اینکه چگونه می‌توان کانون‌های مصرف فولاد کشور را تقویت کرد، گفت: عمر مفید ساختمان در ایران در مقایسه با سایر کشورها بسیار بالا است و لذا نیاز است بازسازی ساختمان‌ها از طریق بهره گیری از محصولات استاندارد فولادی، مورد توجه ویژه مسئولان قرار بگیرد که این موضوع در کنار تامین ایمنی برای هموطنان، افزایش مصرف فولاد در داخل را رقم می‌زند.

این پیشکسوت صنعت فولاد کشور افزود: سرانه مصرف فولاد نشانه توسعه یافتگی کشورهاست و این موضوع در کشور ما به برنامه ریزی مدون نیاز دارد. سرانه تولید فولاد ما ۲۳۸ کیلوگرم به ازای هر نفر و مصرف ظاهری ما ۲۱۷ کیلوگرم است در این بین مازاد تولید فولاد در داخل کشور وجود دارد و باید اجازه صادرات بدون هیچ مانعی صادر شود در غیر این صورت نابودی صنعت فولاد را شاهد خواهیم بود.  

افضلی بر کاهش هزینه های تولید صنعت فولاد تاکید کرد و گفت: اگر هزینه‌های صنعت فولاد کاهش پیدا نکند، قیمت محصول ما افزایش خواهد یافت که در این صورت مشتریان خود را در بازارهای صادراتی از دست خواهیم داد لذا تولید فولاد با روش‌های جدید و با استفاده از تکنولوژی های نوین باید مورد توجه جدی فولاد سازان قرار گیرد.

معاون فنی و اجرایی شرکت کاوه فولاد آریا تصریح کرد: مصرف بهینه انرژی برای تولید فولاد و در کنار آن بهره گیری از گازهای فرایندی بر اساس تکنولوژی‌های نوین نکته قابل توجه دیگر است که در کاهش قیمت تمام شده فولاد تاثیر بسزایی دارد.

وی بر ضرورت توزیع عادلانه یارانه انرژی برای صنایع فولادی با توجه به شیوه تولید تاکید کرد و گفت: ذوب‌آهن اصفهان به دلیل استفاده از شیوه کوره بلند در تولید فولاد، از یارانه انرژی برخوردار نیست اما عمده اشتغال در معادن زغال سنگ وابسته به این شرکت است،  لذا باید به شیوه های مختلف از طرف دولت حمایت شود تا بتواند، قیمت تمام شده محصولات خود را کاهش دهد.