174 بازدید
image_print

معاون مالی و سرمایه انسانی شرکت توسعه آهن و فولاد گل گهر: نتایج چشمگیر خودبه خود حاصل نمی شود

معاون مالی و سرمایه انسانی شرکت توسعه آهن و فولاد گل گهر:

نتایج چشمگیر خودبه خود حاصل نمی شود

 

سازمان های متعالی، ویژگی های برجسته ای برای تامین نیازهای ذی نفعان و دستیابی به نتایج چشم گیر دارند. مدل های تعالی ابزاری برای حرکت سازمان ها به سمت متعالی شدن هستند و الگو و چشم اندازی مناسبی برای حرکت سازمانها فراهم می کنند. مدل تعالی بهره وری معادن و صنایع معدنی یکی از مدل های تعالی است که بر مبنای مدل تعالی جایزه اروپا ( EFQM) و توسط متخصصین ایمیدرو برای شرکت های معدنی و صنایع وابسته به آن ها توسعه یافته است. این مدل با نگاهی ویژه به بهره وری و تمرکز بر این حوزه در معادن و صنایع معدنی، شرکتهای فعال این حوزه را در مسیر تبدیل شدن به سازمانی متعالی و کسب نتایج متوازن و پایدار، هدایت می کند.

نتایج چشمگیر خود به خود حاصل نمی شود

معاون مالی و سرمایه انسانی شرکت توسعه آهن و فولاد گل گهر در ارتباط با معیارهای دریافت جایزه از سوی ایمیدرو گفت: «در این مدل که بر ۸ معیار مبتنی است مسیر تعالی سازمان ها مشخص می شود و متناسب با آن، نسبت به خودارزیابی و تعیین پروژه ها و اقدامات بهبودی لازم اقدام می شود. ۴ معیار اول این مدل شامل رهبری و استراتژی، کارکنان، شراکت ها و منابع، فرآیندها، محصولات و خدمات به عنوان توانمندسازها، مدنظر قرار می گیرند. این ابعاد معرف رویکردهای سازمان و وضعیت این رویکردهاست. ۴ معیار دوم این مدل یعنی نتایج مشتریان، نتایج کارکنان، نتایج جامعه و نتایج کسب و کار هستند که از طریق آنها نتایج کسب شده توسط سازمان در مسیر تعالی بررسی می شود. این مدل نشان میدهد که نتایج چشمگیر و پایدار خود به خود به دست نمی آید. نتایج برجسته فقط در صورت توجه و اعمال رویکردهایی با نام رویکردهای توانمندساز در سازمان است که محقق می شود. ضمن اینکه رویکردها زمانی اثربخش هستند که به نتایج پایدار منجر شوند.

از این رو شرکت توسعه آهن و فولاد گل گهر در مسیر حرکت خود و متناسب با مدل مذکور، همه این معیارهای را مدنظر قرار داده و نسبت به ایجاد رویکردهای مناسب، اعمال و اصلاح و بهبود این موارد اقدام کرده است تا در نهایت نتایج پایداری حاصل شود».

محمد اسفندیارپور درباره دریافت جایزه بهره وری ایمیدرو افزود: «سال گذشته این شرکت در ارزیابی های بهره وری انجام شده توسط ایمیدرو توانست گواهینامه اهتمام به تعالی را در س طح تلاش گران دریافت کند. این شرکت در سال جدید نیز با وجود برنامه ریزی های خود در نقشه راه در هفتمین دوره جایزه تعالی حضور یافت و توانست با دو پله صعود نسبت به جایگاه قبلی خود نشان دو ستاره را دریافت کند».

نشانی که نویدبخش یک آینده درخشان است

معاون مالی و سرمایه انسانی شرکت توسعه آهن و فولاد گل گهر درباره اهمیت دریافت این جایزه و اعطای نشان پیشروان از سوی ایمیدرو تصریح کرد:

«ارزیابی سازمان، طبق بر یک مدل مورداجماع و توسط ارزیابهای متخصص و دوره دیده انجام میشود و می تواند مبنای بسیار خوبی برای تعیین جایگاه شرکتها در مسیر تعالی خودشان باشد. همچنین اخذ این نشان در سال های آغازینی که نقشه راه سیستمی پیاده سازی شد، نشان از جهش شرکت طی این مدت کوتاه دارد و تیم مدیریتی شرکت را نسبت به آینده ای درخشان و رسیدن به اهداف بزرگ شرکت امیدوارتر خواهد نمود».

وی درباره اهمیت این جایزه و حرکت به سمت بهبود فرآیندها خاطرنشان کرد: «مدل تعالی بهره وری با توجه به معیارهایی که برای آن تعیین شده است راهنمای مناسبی جهت ارزیابی و شناسایی نقاط قوت یک مجموعه به شمار می رود. در همین راستا شرکت توسعه آهن و فولاد گل گهر نیز با بهره گیری از این مدل و همچنین ارزیابی فرآیندهای خود توانسته است نقاط بهبود خود را شناسایی و نسبت به تعریف اقدامات و پروژه های بهبود حرکت کند. از این رو این شرکت توانست در جهت حرکت به سمت سازمانی متعالی، به یکی از موفق ترین سازمان های کشور تبدیل شود». اسفندیارپور درباره بهره گیری از ظرفیت های دانشگاهی در جهت بهبود بهره وری اظهار کرد: «به منظور آشنایی همکاران با مدل های تعالی و استانداردهایی که از سوی ارزیابان مورد توجه قرار می گیرد از مشاورین و اساتید دانشگاهی استفاده می شود. همکاران ما از نظرات آنها استفاده می کنند؛ ضمن اینکه کلاسهای آموزشی برای همکاران برگزار میشود و تدوین اظهارنامه ها و خودارزیابی ها نیز با توجه به متدهای علمی از سوی این افراد صورت می گیرد».

معاون مالی و سرمایه انسانی شرکت توسعه آهن و فولاد گل گهر درباره برنامه های این شرکت در راستای ارتقای بهره وری عنوان کرد: « این شرکت در راستای تبدیل شدن به سازمان متعالی و بهره ور، نقشه راه سیستمی ۵ ساله ای را در سال ۹۸ تدوین کرده و اقدامات و پروژه های مناسب با شرایط خود را تعریف کرده است. از جمله این برنامه ها می توان به تدوین برنامه استراتژیک شرکت، استقرار سیستم یکپارچه مدیریت کیفیت، استقرار سیستم مدیریت انرژی، استقرار سیستم مدیریت لجستیک، استقرار سیستم مدیریت بازاریابی و فروش و … اشاره کرد. ضمن اینکه هر یک از این برنامه ها و پروژه ها به فراخور شرایط سازمان و برنامه، تدوین شده و این شرکت در برنامه های خود به پیاده سازی آنها اقدام خواهد کرد».

نقاط ضعف و قوت

 اسفندیارپور درباره بهبود نحوه ارزیابی ها در این جشنواره گفت: « امسال به دلیل شیوع ویروس کرونا امکان ارزیابی به صورت حضوری وجود نداشت. شرکت توسعه به عنوان نخستین داوطلب زیر مجموعه ایمیدرو از برگزاری ارزیابی به صورت ویدئو کنفرانس استقبال کرد که تجربه خوب و موفقی در این زمینه به شمار می رود و همین امر نشان دهنده آن است که این شرکت توانایی مدیریت اقدامات خود را در شرایط اضطراری دارد. با این حال پاره ای مشکلات هم وجود دارد. محدودیت ارزیابان جهت مشاهده کامل فرآیندها و مستندات و پنهان ماندن برخی اقدامات شرکت از نگاه آنها از آن جمله است. امیدواریم دبیرخانه در سالها بعد تدابیری در این خصوص اتخاذ کند».

برنامه ریزی صحیح برای رسیدن به تندیس

 وی درباره نگاه و هدف آتی شرکت توسعه آهن و فولاد گل گهر خاطرنشان کرد: «اعطای جایزه تعالی طبق میزان انطباق شرکتها با مدل و نیز برنامه ریزی های انجام شده توسط سازمانها برای تبدیل شدن به سازمان متعالی اعطا می شود؛ بنابراین شرکت ها باید با توجه به شرایط و پروژه های بهبود تعریف شده حرکت کنند. از این رو نیاز است تا سازمانها در راستای بهره وری، گام به گام به بلوغ برسند و بتواند سال به سال در برنامه های خود یک پله صعود داشته باشند. در مدل تعالی بهره وری درسطح پیشروان تا ۵ ستاره به سازمان ها اهدا می شود و پس از آن سازمان ها وارد سطح تندیس خواهند شد.

شرکت توسعه آهن و فولاد گل گهر نیز بر اساس برنامه ریزی انجام شده و نقشه راه خود در نظر دارد تا با اجرای برنامه و پروژه های بهبود مطابق با این نقشه و به میزان رشد و بلوغ تمامی زیرمجموعه ها در سال پنجم تندیس برنزین را کسب کند؛ ضمن اینکه در هفتمین دوره برگزاری این همایش شرکت توسعه آهن و فولاد گل گهر با تلاش همکاران و اجرای بسیار عالی آن موفق شد با دو پله صعود، نشان دوستاره تعالی را دریافت کند».وی در پایان گفت: «جایزه بهره وری معادن و صنایع معدنی، بومی شده مدل های جهانی تعالی مانند مدل تعالی اروپاست که در شرکتهای زیر مجموعه ایمیدرو پیاده شده است. حضور شرکتها در این رویداد سبب می شود تا در جریان مقایسه با یکدیگر، بهره وری خود را افزایش دهند. شرکت توسعه آهن و فولاد گل گهر نیز امیدوار است در سالهای آتی با حرکت به سمت شاخص های مدل های بین الملل، خود را در س طح و تراز شرکت های جهانی محک بزند».

کلیه حقوق اطلاعات و مطالب این سایت محفوظ و متعلق به شرکت توسعه آهن و فولاد گل گهر می باشد.

Golgohar Iron & Steel Development Co